Groen op de raad oktober 2025
16 Oktober 2025
Elke maand brengen wij u onze ingediende punten voor de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn:
- Interpellatie: Kindvriendelijke schoolstraten, ook in Ieper?
- Opvolging van de goedgekeurde motie over de Palestijnse kwestie en de genocide in Gaza
Interpellatie: Kindvriendelijke schoolstraten, ook in Ieper?
Geachte collega’s,
In het kader van de voorbij week van de mobiliteit, stapten en trapten op 19 september laatsleden duizenden leerlingen van 1.400 Octopusscholen uit 159 Octopusgemeenten naar school tijdens de 19de editie van Strapdag. Via deze Strapdag worden leerlingen, ouders en scholen aangemoedigd om te kiezen voor duurzame verplaatsingen. In het kader daarvan pleit de campagne dit jaar extra voor het inrichten van schoolstraten, en roept op om van schoolstraten de norm te maken!
Kindvriendelijke schoolstraten staan voor een schoolomgeving zonder gevaarlijke verkeerssituaties, waar leerlingen, ouders en personeel veilig en rustig de schoolomgeving kunnen bereiken of verlaten, te voet of met de fiets. Zo mogelijk is er ook ruimte, liefst groene ruimte, om te spelen, elkaar te ontmoeten, een praatje te maken.
Sinds 20 oktober 2018 is het begrip 'schoolstraat' opgenomen in de Belgische Wegcode, en wordt gedefinieerd als: “een stuk openbare weg nabij een onderwijsinstelling die tijdens bepaalde uren is voorbehouden voor voetgangers en (al dan niet elektrisch aangedreven) fietsers, gemarkeerd met een verkeersbord C3 en een onderbord 'schoolstraat'. Gemotoriseerde voertuigen mogen de straat enkel inrijden met een vergunning, zijn verplicht om stapvoets te rijden en voorrang te verlenen aan andere weggebruikers.”
Dergelijk beeld van een schoolstraat hoeft, ook in Ieper, geen verre droom te zijn. Door zones aan de schoolpoort tijdelijk, aan het begin en einde van de schooldag autovrij te maken, kunnen we er vandaag al werk van maken. Deze ingreep laat toe om snel en relatief eenvoudig en goedkoop iets te doen aan verkeersonveiligheid, luchtvervuiling en drukte.
Tegelijkertijd biedt dit een kans om verder te denken: kan de straat en de schoolomgeving heringericht worden met meer autoluwe tot zelfs autovrije ruimte, meer ontmoeting, meer vergroening, meer mobiliteit? Zo kan een tijdelijke maatregel evolueren naar een structurele verbetering van de schoolomgevingen en meteen ook de ruimere woonomgeving.
De eerste schoolstraat dateert al van 1989 in het Italiaanse Bolzano. 13 jaar geleden startte Gent als eerste Belgische stad met schoolstraten en vanaf 2018 wordt het concept aangemoedigd door de Vlaamse Overheid samen met Voetgangersbeweging en partners. Tal van Vlaamse steden en gemeenten hebben intussen een of meerdere schoolstraten ingericht. Niet alleen grote centra als Antwerpen of Gent, maar ook kleinere steden en gemeenten als Aalst, Bornem, Beveren, Blankenberge, Heusden-Zolder, Merelbeke, Zwijndrecht, en het aantal neemt toe. Het concept is dus niet meer aan zijn proefstuk toe.
Binnen het kader van de zoektocht naar een betere, autoluwere en veiligere mobiliteit binnen onze stad en de dorpen, lijkt het ons dan ook aangewezen om ook dit concept van schoolstraten mee te nemen in het vernieuwde mobiliteitsplan dat momenteel door de stad, in samenspraak met de plenaire verkeerscommissie, in volle voorbereiding is.
Ieper en haar deelgemeenten telt 26 basisscholen en 9 secundaire scholen. Samen met 167 andere Vlaamse gemeenten, heeft Ieper zich al ingeschreven als lid van het Octopusplan en schaart zich dus officieel achter de doelstellingen en de visie om voor deze scholen kindvriendelijke en gezonde schoolomgevingen na te streven.
En jazeker, er werden al nuttige initiatieven genomen om de veiligheid rondom de schoolpoorten te verbeteren. Maar laat ons naar aanleiding van en binnen de context van het nieuwe mobiliteitsplan nu ook verder kijken en resoluut kiezen voor een nieuwe visie omtrent de leefbaarheid van stad en dorp, waarbij ook het aspect van de klimaatadaptatie concreet wordt meegenomen.
Daarin past perfect de inrichting van echte schoolstraten, waar mogelijk maar wel systematisch. Schoolstraten die een aantrekkelijke, gezonde, groene (schaduwrijke, frisse!), veilige, en kindvriendelijke leefomgeving bieden aan leerlingen, ouders en personeel, en uiteindelijk ook een meerwaarde bieden aan de hele woonbuurt.
Opvolging van de goedgekeurde motie over de Palestijnse kwestie en de genocide in Gaza
Op de vorige gemeenteraad (1 september 2025) werd de motie die wij voorstelden over de situatie in de Palestijnse gebieden en de tragedie in Gaza door een ruime meerderheid goedgekeurd, over de partijgrenzen heen.
Intussen ging de tragedie verder. Heel wat nieuwe, belangrijke staten onderschreven recent de politieke erkenning van de staat Palestina, waaronder eindelijk ook ons land. De reactie van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu op deze erkenning was echter vernietigend.
Vorige dinsdag kwam dan het nieuws van het vredesvoorstel met forse voorwaarden vanuit de VSA. Bij het indienen van mijn vraag bleef het resultaat van dit voorstel zeer onduidelijk en ging de genocide in Gaza alvast verder.
Het is dan ook erg belangrijk dat, naast principiële stellingnames en symbolische acties of signalen die er ook in Ieper duidelijk geweest zijn, de economische en financiële maatregelen verder zorgvuldig opgevolgd worden.
Daarom werden er in de goedgekeurde motie een aantal maatregelen vanuit de stad zelf opgenomen, ik vernoem hier enkel de meest concrete:
- Binnen de grenzen van het wettelijk en praktisch haalbare, zullen geen producten meer aangekocht worden van bedrijven die betrokken zijn bij of voordeel halen uit het conflict tussen Israël en het Palestijnse volk.
- Aan de Vlaamse en de federale overheid wordt gevraagd om de import van producten uit Israëlische nederzettingen binnen de bezette Palestijnse gebieden te verbieden en om het exportverbod van wapens naar Israël te garanderen
- Het stadsbestuur nodigt de Belgische burgemeesters die lid zijn van Mayors for Peace, om vanuit hun stad of gemeente gelijkaardige maatregelen, zoals opgenomen in de motie, te nemen.
We vernemen dan ook graag in hoeverre de in de motie opgenomen maatregelen en initiatieven, intussen zijn opgevolgd.
Werd er bijvoorbeeld een lijst met producten of diensten opgemaakt waar de stad nu geen beroep meer op zal doen? Werden de Belgische burgemeesters die lid zijn van Mayors for Peace aangeschreven, en wat was het resultaat van de oproep?