2.500 covid-testen maken een rally niet veiliger

19 Oktober 2020

2.500 covid-testen maken een rally niet veiliger

Shari Platteeuw en Kathleen Bevernage   Binnenkort komt het WK-rally onze richting uit. Tijdens de week van 16 november komen duizenden medewerkers en deelnemers van over de ganse wereld onze regio binnen voor een prestige evenement dat twee dagen duurt. Renties Ypres Rally Belgium, die het evenement organiseert, haalt alles uit de kast om qua gezondheid de veiligheid te garanderen. Het heeft immers een deal gesloten met het Ieperse Jan Ypermanziekenhuis om 2.500 covid-testen af te nemen bij de medewerkers en deelnemers van het evenement. Het labo zal analyseren. Er wordt gegarandeerd dat er geen invloed zal zijn op de normale werking. Het ziekenhuis zou hier graag aan meewerken, aldus de directie.   “In tijden waarin het ziekenhuis nu al kampt met een tekort aan personeel, zakt bij dit soort berichten de moed me in de schoenen." Gesprekken met werknemers, mensen aan het front, vertellen ons een ander verhaal. Een verpleegkundige reageert verbolgen over de tijd en energie die deze extra tests met zich zullen meebrengen. “In tijden waarin het ziekenhuis nu al kampt met een tekort aan personeel, zakt bij dit soort berichten de moed me in de schoenen. Nu al zijn er oproepen binnen het ziekenhuis om je vrijwillig aan te bieden in het laboratorium. Het verplegend personeel zit op hun tandvlees en extra hulp komt er niet. Moeten horen dat wij dagelijks ons eigen leven op het spel zetten om dan dit soort evenementen ‘veilig’ te laten verlopen, vind ik niet kunnen.” Het nieuws van de testen moet ons geruststellen, maar hoe kunnen deze 2500 covid-testen dat, als ondertussen bekend is dat in de toekomst enkel nog zal getest worden bij personen die symptomen vertonen, om de druk op laboratoria te doen dalen?   Het spreekt dan ook voor zich dat een partij als Groen zich kritisch opstelt tegenover snelheidswedstrijden op de openbare weg die -in tijden van corona- niet alleen op vlak van gezondheid, maar ook vlak van verkeer en leefbaarheid de veiligheid van haar bewoners danig op de proef stelt.   Deze WK-snelheidswedstrijd is immers niet te vergelijken met de jaarlijkse wedstrijd die we in Ieper kennen. Er komen heel wat extra risico’s bij kijken. Wagens van WK-piloten zijn veel krachtiger (310 tot 380 PK) en vanzelfsprekend dodelijker bij een mogelijk ongeval. Één seconde verstrooidheid of verkeerde inschatting van een piloot kan catastrofale gevolgen hebben. De meeste WK-piloten zijn hier nog nooit geweest en dus niet vertrouwd met de smalle kronkelende wegen tussen onze dorpskernen. Wedstrijden gaan gebruikelijk ook door in de zomermaanden, wanneer het lang licht is. In november zal de zon ondergaan om 17 uur, waardoor de wagens tot 23 uur in het donker zullen rijden. Dit brengt opnieuw veel grotere risico’s met zich mee. Nachtelijke wedstrijden (zoals vroeger het geval was) zijn net om die reden door een KB-besluit verboden in Ieper. Gaan we deze risicobeperkende maatregel gewoon terugschroeven? Uit verschillende hoeken horen we een bijna nostalgische reflex dat racen in het donker alles ‘spannender’ zal maken. Je kunt niet tegen de passie van mensen zijn, uiteraard! Maar de talloze particulieren die zich in de periode voordien zelf ‘rallypiloot’ wanen en het parcours in alle gekte afracen, is een probleem waar veel strenger op moet gecontroleerd en gesanctioneerd worden. We juichen de controles tijdens de voorbije Monteberg Rally toe, maar willen dat deze resultaten gemonitord worden. Wat waren de cijfers van de voorbije jaren? Hoe zullen ze evolueren de komende jaren? Het zijn vragen waar we in de toekomst antwoorden op willen. Tot slot willen we meer sensibilisering. De ‘corona-campagne’ van Stad Ieper was een schoolvoorbeeld. Dezelfde reflex en ingesteldheid willen we ook bij het rally gebeuren zien.   We verwachten van onze burgemeester dat ze opkomt voor de belangen van alle Ieperlingen en garant staat voor de veiligheid, zowel op vlak van gezondheid als op vlak van verkeer.   Ondertussen worden steeds pijnlijkere knopen doorgehakt: kerstmarkten sluiten, horeca gaat dicht en tal van culturele evenementen zijn afgelast. Zal het Ieperse stadsbestuur ook deze pijnlijke knoop durven doorhakken? Ondertussen worden steeds pijnlijkere knopen doorgehakt: kerstmarkten sluiten, horeca gaat dicht en tal van culturele evenementen zijn afgelast. Zal het Ieperse stadsbestuur ook deze pijnlijke knoop durven doorhakken? Een WK-rally dat er enkel is voor prestige, zonder horeca en publiek én met hoge gezondheidsrisico’s voor de burger, daar zijn ernstige bezwaren tegen.   Met oog op gezondheid, veiligheid en leefbaarheid zegt het gezond verstand ons dat uitstellen de enige optie is.