(Groen) Ieper en de Ypres Rally: Een bewogen geschiedenis

28 Juni 2025

(Groen) Ieper en de Ypres Rally: Een bewogen geschiedenis

Jaarlijks eind juni is er DE rally van Ieper. Enerzijds een groot feest, anderzijds roept het vele vragen op, al jaren. Dus krijgt Groen Ieper – ook jaarlijks – de vraag hoe wij daar tegenover staan.

Zowel de rally zelf als Groen Ieper hebben een hele geschiedenis met dit evenement. Als groene partij stellen wij dit uiteraard het meest in vraag. We zijn koele minnaars. Het is onze core-business om aandacht te vragen voor natuur- en milieu-impact, voor veiligheidsmaatregelen en voor leefbaarheid in de stad.

In het artikel Radio 2Sofie Pattyn, gepubliceerd op do 26 juni, lees ik:
"In Ieper is rally met de paplepel ingegeven, iedereen is fan van de rally en je hebt weinig tegenkantingen om een rally georganiseerd te krijgen. We zijn pionier geweest op veel vlakken: qua organisatie, maar ook op het vlak van veiligheid”.

Volgens Groen-gemeenteraadslid Lieven Stubbe heeft de populariteit van de rally in West-Vlaanderen vooral met de landelijke omgeving te maken. “West-Vlaanderen is uitgesproken landelijk waardoor er heel veel kleine weggetjes zijn die voor rallypiloten zeer aantrekkelijk zijn. Het hoort blijkbaar tot het DNA van de provincie, het zit hier ingebakken.

We kunnen er dus niet naast, voor velen hoort de rally bij de identiteit van Ieper. Toch is niet 'iedereen fan van de rally' zoals hierboven te lezen is. Doorheen de jaren zijn voor- en tegenstanders er wel in geslaagd – in samenwerking – een antwoord te vinden op de meest prangende vragen. Vooral de veiligheid is aangepakt, met succes. Kathleen Bevernage was erbij: “Na het dodelijke ongeval in Boezinge, in 1995, is de wetgeving veranderd. We kregen inspraak in nieuwe reglementen: Er mag 's nachts niet meer gereden worden, de toeschouwers staan in veilige zones en ze mogen niet meer door de velden lopen”." Ook de verkenningsritten van de piloten, in de weken voor de rally, werden gereglementeerd. Er is toen een wet gestemd in 1997 die rally's sindsdien heel wat veiligheidsmaatregelen oplegt.

Zo is het volgens de rallywet verboden om door dorpskernen of in een straal van 500 meter van scholen, ziekenhuizen of rust- en verzorgingsinstellingen te rijden. Toch wordt er nog steeds door de dorpskernen van Nieuwkerke en Kemmel gereden. Daarvoor wordt door de burgemeester van Heuvelland een uitzondering aangevraagd, zegt Alain Penasse van de Ypres rally.

Hier ligt voor ons een rode lijn. Groen Ieper wil niet dat er nog uitzonderingen gevraagd worden op de rallywet. De burgemeesters zouden geen rally's meer mogen toelaten in bebouwde kommen. We willen ook niet dat er nog wordt gereden door natuurgebieden. We willen daar graag over aan tafel zitten met de stad en de rallyorganisatie.

Dixit Lieven Stubbe: "Er zijn veel rallyliefhebbers en ik heb daar respect voor. Maar laat ons die hobby of sport plaatsen in zones waar de hinder minimaal is: niet in de binnenstad en ook niet in bosrijke natuurgebieden." "Kan er geen alternatief parcours uitgetekend worden, zodat kwetsbare natuurgebieden vermeden worden? Het zal ook beter zijn voor de vele wandelaars en fietsers. Laten we samenzitten en kijken waar het kan en waar liever niet."

En er is ook de geluidsoverlast. Wie bijvoorbeeld dicht bij het Minneplein en de Elverdingestraat woont, heeft enkele dagen het gevoel in een bijenkorf te wonen. Van´s morgens 7u tot 24u wordt er continue rondgereden en worden motoren getest. De pitstop voor de technische ondersteuning zien we daarom liever buiten de stad of woonzone.

Riane Malfait

In naam van Groen Ieper