Voorlopig nog geen knip
02 Maart 2023
De fietsstraten zijn quick wins, nu is het tijd om te durven kiezen.
Eindelijk zijn ze er ook in Ieper fietsstraten. Hoewel ze geen zaligmakende oplossing zijn, zijn ze een eerste stap richting een fietsvriendelijke stad. Vanaf nu mogen in de Boterstraat, de De Stuerstraat en de Menenstraat geen fietsers meer ingehaald worden door auto’s. Groen Ieper vraagt hier al jaren om, maar vraagt ook meer maatregelen.
Groen Ieper vraagt al jaren om smalle straten in de binnenstad om te vormen tot fietsstraten. Door het middeleeuwse stratenplan kan er nu al in heel wat straten niet reglementair (lees: met meer dan een meter afstand) worden ingehaald, deze straten zijn volgens Groen dan ook "quick wins" voor een fietsbeleid."
"Met fietsstraten wordt geen duidelijke keuze gemaakt"
Met fietsstraten wordt echter geen duidelijke keuze voor de fietser gemaakt en of de fietsstraten echt worden nageleefd, dat valt nog te betwijfelen.. Echt kiezen voor de fietser, doe je door minder auto's in het centrum. Minder parkeerruimte voor bezoekers en werknemers in het centrum, kan ruimte geven aan de mensen die in het centrum wonen of minder mobiel zijn. De Leet en de Grote Markt zijn nu grote parkeervlaktes. We willen die ruimte teruggeven en publiek maken. Daarnaast kunnen ze ook ruimte bieden voor een groene-blauwe long in het centrum van onze stad, zo maken we de stad klimaat robuuster.
Diezelfde Grote Markt is een figuurlijk rondpunt (vroeger letterlijk) dat verkeer uit alle windrichtingen samenbrengt. We vragen dan ook al jaren om een knip, of beter gezegd een verkeersfilter die autoverkeer omleid en fietsers en voetgangers doorlaat. Deze verkeersfilters zouden er moeten komen rond de Grote Markt en het er een stuk rustiger en overzichtelijker maken. Op die manier hopen we dat meer mensen door de ochtend- en avondspits durven met hun fiets en we een stad op kindermaat kunnen creëren.
"Een fietsvriendelijke stad is er één op kindermaat"
Kinderen zouden altijd de maatstaf moeten zijn voor verkeersveiligheid. Als we onze kinderen durven laten fietsen door onze stad, dán zijn we pas fietsvriendelijk bezig en dan zal ook duidelijk worden aan welke kritieke punten we nog moeten werken.