Taxicheques – Het begin van een bredere mobiliteitsmix?

07 September 2019

Taxicheques – Het begin van een bredere mobiliteitsmix?

In de media konden we lezen dat Open Ieper één van zijn programmapunten kon doorvoeren, taxicheques voor jongeren. Het zorgt ervoor dat jongeren veilig op hun locatie geraken na een avondje stappen. Het systeem bestaat al in redelijk wat Vlaamse steden. Er zijn echter ook wat nadelen aan verbonden. Het beperkt zich volledig tot jongeren, terwijl vervoersarmoede in onze regio zich vooral bij 60-plussers en personen in kansarmoede situeert. Voor de eerste groep staat het systeem niet open, voor jongeren in kansarmoede is een fuif al duur waardoor de taxicheques er niet bovenop kan. Is het systeem dan niet vooral toegespitst op een te kleine groep? Wordt het in de toekomst ook uitgebreid naar 60-plussers zoals in Mechelen om de vervoersarmoede bij deze categorie aan te pakken? Daarnaast hoopt Groen ook dat het stadsbestuur kijkt naar alternatieve en/of meer ecologische pistes, zoals het inschakelen van het goedwerkend Responsible Young Drivers systeem en dit ook verbreden buiten de periode van Nieuwjaar. Andere ideeën zijn het het opstellen van een carpool- en fietspoolsysteem of bijvoorbeeld budget vrijmaken om jeugdverenigingen te ondersteunen om shuttlediensten in te zetten bij een fuif. De taxicheque is voor Groen dus een goed begin van een brede mobiliteitsmix, maar mag geen excuus worden om extra bussen door De Lijn of deelmobiliteitsinitiatieven te doen vergeten. "Taxicheques mogen niet gebruikt worden als spreekwoordelijke “excuustruus”. – Jordy Sabels Het belangrijkste argument dat we willen maken is dus dat Taxicheques niet mogen gebruikt worden als spreekwoordelijke “excuustruus”. – zegt Jordy Sabels. We vrezen niet dat het stadsbestuur dit zal doen, maar eerder de externe organisaties zoals De Lijn of initiatieven voor deelmobiliteit. Waarom nog avondbussen inzetten als er gesubsidieerde alternatieven zijn? Daar moet het bestuur over waken en wil Groen ook mee op toezien bij het uitwerken van een betere mobiliteitsmix. Burgemeester Emmily Talpe (Open Ieper) gaf antwoord op onze bemerkingen: Ze is in eerste plaats tevreden over het doorvoeren van de taxicheques. “We geven jongeren een veilige optie om zich te verplaatsen van en naar uitgangsmogelijkheden. Het is een proefproject dat zich specifiek op jongeren richt, maar dat betekent niet dat we andere doelgroepen in de kou laten staan. Het antwoord op u vraag ligt bij Vervoersregioraad Westhoek. Daar huist de opdracht om vervoer op maat uit werken en een antwoord te bieden aan de lokale vervoersvragen. Mobiliteitsarmoede en toegankelijk vervoer voor iedereen worden daar uiteraard meegenomen.” Nog een laatste pittig detail als uitsmijter. SP.A Ieper heeft in de vorige legislatuur stevig van leer getrokken tegen het hele systeem van Taxicheques. Besturen maakt dus vooral ook duidelijk dat het om compromissen gaat, aangezien ze het systeem nu mee doorvoeren.